placeholder image

Wat is het verschil tussen Remedial Teaching en bijles?

Twijfel je of je kind mee kan komen in de klas? Of heb je het je idee dat de lesstof te makkelijk is voor je kind? Je kunt dan nadenken of je kind extra ondersteuning nodig heeft.

Voor die extra begeleiding kan gekozen worden voor verschillende varianten, bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding, bijles of Remedial Teaching. Het verschil tussen huiswerkbegeleiding en bijles / Remedial Teaching is op basis van de naam al wel duidelijk. Het verschil tussen bijles en Remedial Teaching is echter lastiger, vooral omdat veel ouders niet precies weten wat Remedial Teaching is.

Wat is bijles?

Over het algemeen bestaat bijles uit het (op dezelfde manier) herhalen van leerstof die een kind moeilijk vindt. Er wordt uitgegaan van de methodes die op school gebruikt worden en tijdens de begeleidingsuren krijgt een kind extra uitleg over de dingen die al in de klas aan bod zijn geweest (reteaching) en eventueel wordt vast vooruit gekeken naar wat komen gaat (preteaching).

Doordat de bijles individueel gegeven wordt en dus aangepast kan worden aan de persoonlijke ondersteuningsbehoeften van een kind, kan dit helpend zijn om weer beter mee te komen met de leerstof die aangeboden wordt in de klas.

Wat is Remedial Teaching?

Remedial Teaching is een gespecialiseerde vorm van begeleiding waarbij een gediplomeerd Remedial Teacher kinderen met leer- en gedragsproblemen begeleid. Vaak zijn dit kinderen die op school al extra begeleiding hebben gekregen van hun leerkracht(-en) en waarbij dat niet voldoende is gebleken.

Een Remedial Teacher doet uitgebreid didactisch onderzoek om te bekijken wat dit kind nodig heeft om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, hoe het leert en wat het niveau precies is. Naar aanleiding van de uitkomsten van dit onderzoek wordt de begeleiding gestart.

Ook als je kind hoogbegaafd is, kan het hiermee geholpen worden. Bijvoorbeeld doordat je kind (meer uitdagende) lessen op maat krijgt.

Samengevat

Het grootste verschil is dus de inhoud van de begeleiding, bijles gaat uit van de leerstof die op dat moment op school aan bod is en is vooral gericht op de inhoud van het vak, dus gerichte kennis. Sommige kinderen lopen vast in de klas. Omdat zij onder of soms ver boven het gemiddelde niveau presteren. Als extra ondersteuning van de leerkracht of bijles niet voldoende is, dan kan remedial teaching helpen.  Bij Remedial Teaching wordt  gericht gekeken naar het niveau van het kind en naar wat het kind nodig heeft om verder te komen. Doordat dit het startpunt is van de begeleiding, kan het voorkomen dat de Remedial Teacher andere stof behandelt dan op dat moment op school behandeld wordt. Bovendien kan het ook gebeuren dat de Remedial Teacher zich niet richt op wat het kind moet leren, maar op hoe hij dit het beste leert. Het gaat bij Remedial Teaching dus niet alleen om de inhoud van het vak, maar ook om de manier waarop een kind zich die eigen maakt. Het doel van Remedial Teaching is dat je kind met de rest van de klas mee kan blijven doen. Dat is belangrijk, want je kind voelt zich dan gelukkiger in de klas en functioneert beter.

LBRT

Lees meer over Remedial Teaching op de website van de Landelijke Beroepsvereniging Remedial Teachers.

Ik ben lid van de Landelijke Beroepsvereningng Remedial Teachers en ik onderschrijf de richtlijnen die door de LBRT zijn opgesteld. De LBRT is een beroepsvereniging van professionals die zich hebben gespecialiseerd in de specifieke ondersteuningsbehoeften van kinderen en volwassenen met leerproblemen of leerstoornissen.

LANDELIJKE BEROEPSVERENIGING REMEDIAL TEACHERS

Reken + Taal praktijk ik leer het maakt deel uit van Intervisiegroep Remedial Teachers Zwolle.
Een netwerk van zeer ervaren en deskundige Remedial Teachers in Overijssel.

Zowel ouders als scholen kunnen mij inhuren. Afzeggen kan tot 24 uur van tevoren per mail of telefoon. Anders wordt de les in rekening gebracht.
Reken + taal praktijk Ik leer het is aangesloten bij de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers (LBRT)